CMMI v2.0 RDM(Requirement Development and Management)에서는 Elicit stakeholder needs, expectations, constraints, and interfaces or connections (이해관계자의 니즈, 기대, 제약사항, 인터페이스 또는 관계를 도출한다. ) 로 정의되어 있다.
요구사항관리를 위해서는 요구사항을 기록하고, 요구사항을 도출하는 행위부터 시작한다는 의미이다.
여기서 Needs란 뭘까? 고객이 필요로 하는것? 원하는 것? 그럼 Wants 와 Needs의 의미 차이는?
Needs 는 그게 없으면 안되는 것, 반드시.... 라는 의미가 Wants보다는 강한것 같다. Wants 반드시 있어야 되는 것은 아니지만, 있으면 좋은 기능 들...
그런데 고객은 Needs만 부응되면 품질을 만족하고, 소프트웨어를 사게 될까? 요즘은 Needs + Wants 까지 만족해야 경쟁에서 이길수 있다는 것이다.
구분NeedsWants
의미 | Needs refers to an individual's basic requirement that must be fulfilled, in order to survive. | Wants are described as the goods and services, which an individual like to have, as a part of his caprices. |
속성 | Limited | Unlimited |
What is it? | Something you must have. | Something you wish to have. |
Represents | Necessity | Desire |
Survival | Essential | Inessential |
Change | May remain constant over time. | May change over time. |
Non-fulfillment | May result in onset of disease or even death. |
May result in disappointment. |
* https://keydifferences.com/difference-between-needs-and-wants.html 에서 발췌
댓글